ONI

Akcja dramatu rozgrywa się w dworku będącym własnością zafascynowanego sztuką Bałandaszki, romansującego z aktorką Spiką. Zarzuca mu ona, że zbyt wiele czasu poświęca on swojej kolekcji, ją traktując jedynie przez pryzmat pociągu cielesnego, gdy zaś ona marzy o uczuciach wyższych.


Brzmi to jak opis konfliktu z prac Freuda, a to tylko jedna z płaszczyzn ideologicznych pojawiających się w dramacie. Oto bowiem do domu obok wprowadzają się tajemniczy tytułowi „Oni”. Jak się wkrótce okaże, to stowarzyszenie dążące do wprowadzenia w życie idei Absolutnego Automatyzmu. Spotkanie pomiędzy bohaterami prowadzi do nieuniknionego zderzenia poglądów. Konflikt narasta i eskaluje. Walka toczy się pomiędzy tym, co twórcze, a tym, co tego pierwiastka pozbawione. Pomiędzy wyobraźnią, a ślepotą intelektualną. Pomiędzy wolnością, indywidualizmem i kreacją, jako sensem, a zniewoleniem, masowością i bezwładem. Pomiędzy myślą, a bezmyślnością.


Tekst napisany prawie sto lat temu, bo w 1920 roku, brzmi złowieszczo aktualnie…

  • autorStanisław Ignacy Witkiewicz
  • reżyseriaJacek Bunsch
  • scenografiaElżbieta Terlikowska
  • muzykaJanusz Grzywacz
  • asystent reżyseraMałgorzata Chryc-Filary